Geschreven door Jan de Reus

Oprichter Jan de Reus is Commercieel econoom, Business coach, NOBCO-geregistreerd. Na een succesvolle carrière in de retailsector richt hij zich nu op Business coaching en op ondernemers die met hun bedrijf naar de volgende fase willen doorgroeien.

Vertrouwen binnen ondernemerschap; waarom belangrijk en hoe creëer je dit?

Bouw aan vertrouwen! Vertrouwen komt te voet en gaat te paard… Lees hieronder alles over vertrouwen.

Vertrouwen wat is dat?

Vertrouwen is een emotie en daardoor is er geen vaste definitie. De meest gangbare omschrijving van vertrouwen:

  • Het zelf niet weten of je kan het niet, daardoor het overlaten aan een ander.
  • De bereidheid om afhankelijk te zijn van een ander persoon of een groep.
  • Geloven dat alles goed gaat in de eerlijkheid van een ander.
  • Een diepe verwachting van een persoon die hij/zij vertrouwt, zal handelen op een manier die hem/haar niet zal benadelen.

In de psychologie wordt vertrouwen omschreven als: ”Geloven dat de persoon die men vertrouwt, zal doen wat men van hem verwacht”. Het opbouwen van vertrouwen begint vanaf de eerste twee jaar van een mensenleven. De mate waarin dit vertrouwen wordt bevestigd of geschaad kan op latere leeftijd van grote invloed zijn volgens Erik Erikson.

Vertrouwen binnen het ondernemerschap

Maatschappelijk verantwoord duurzaam ondernemen (MVO) kan ook wel beschouwd worden als relatiemanagement. In de totale omgeving bestuur jij medewerkers, toeleveranciers en klanten. Een duurzaam bedrijf geeft een gevoel van vertrouwen.

Waarom heeft het ene bedrijf meer verloop van medewerkers dan het andere bedrijf? Waarom zijn medewerkers niet tevreden? Vaak gaat dit om vertrouwen. Kijk ook naar de grote hoeveelheid netwerkclubs. De gunfactor en de emotie van vertrouwen in een merk is essentieel voor de lange termijn. Een bekende vertrouw je meer, dan een wildvreemde. Een bekende zal moeilijker het vertrouwen schade, dat heeft namelijk ook consequenties binnen de groep. Het vertrouwen in een merk is een zorgvuldig opgebouwd imago. Ga maar na; het merk Audi geeft een ander gevoel dan Skoda. Rationeel gezien is dat vreemd, er zitten namelijk veel dezelfde onderdelen in en ze hebben hetzelfde moedermerk.

Wil je als bedrijf groeien als het gaat om het onderdeel ‘vertrouwen’, dan is het belangrijk om te weten; hoe kan je vertrouwen bouwen? En nog moeilijker; hoe kan je het vertrouwen behouden?

Hoe leer je weer vertrouwen? - Psychologies magazine België

13 bouwstenen van vertrouwen

Om aan vertrouwen te werken, zijn er 13 bouwstenen. Het is niet makkelijk. Gelukkig maar, anders kon iedereen het. Wanneer je deze bouwstenen structureel toepast, bouw je aan jouw persoonlijke en de bedrijfsintegriteit. Anderen gaan je zo meer en meer vertrouwen.   

  1. Praat recht door zee; niemand vertrouwt een leugenaar.
  2. Toon respect; ieder mens levert een bijdrage op zijn niveau.
  3. Creëer transparantie; wees open en laat zien wat je doet.
  4. Herstel fouten; niet duiken maar oplossen, erken je fout.
  5. Toon loyaliteit; geef podium en erkenning aan degene die hem verdient.
  6. Lever resultaten; doe wat je zegt en zeg wat je doet, geen smoesjes.
  7. Word beter; iedere dag weer, erken dat ook jij iets niet kunt.
  8. Onderken de realiteit; het is zoals het is, los het op.
  9. Verduidelijk verwachtingen; weet wat je van de ander wilt en spreek dit uit.
  10. Wees aanspreekbaar; jij bent verantwoordelijk voor jouw gedachten, gevoel en daden.
  11. Luister eerst; eerst horen, dan hersenactiviteit, laat het inwerken en ga dan pas praten.
  12. Kom afspraken na; een man een man, een woord een woord. Start met de afspraken bij jezelf.
  13. Geef vertrouwen; wanneer je vertrouwen geeft en het gaat mis, dan kan je boos worden, leuk toch?

Wil jij jouw bedrijf naar een volgend niveau van vertrouwen tillen?

Ben jij ondernemer en wil je jouw persoonlijke naam (merk) inzetten om je bedrijf naar een volgend niveau te tillen maar weet je niet hoe? Als business coach help ik je graag verder met het realiseren van de groei van jou als ondernemer en zo ook van jouw mensen!

Ondernemer coaching helpt om inzicht te krijgen in wie jij bent en hoe jij de meeste energie overhoudt om jouw dromen te vervullen. Gedurende het traject werken we samen naar het gestelde doel toe: het laten groeien van jouw onderneming!

Meer weten? Neem contact met mij op!