Nieuwe klanten werven; hoe doe je dat?

Nieuwe klanten werven; hoe doe je dat?

klanten-werven
Geschreven door Jan de Reus

Geschreven door Jan de Reus

Oprichter Jan de Reus is Commercieel econoom, Business coach, NOBCO-geregistreerd. Na een succesvolle carrière in de retailsector richt hij zich nu op Business coaching en op ondernemers die met hun bedrijf naar de volgende fase willen doorgroeien.

Hoe beter jij jouw ideale klant kent, hoe minder investering het kost om deze klant in beweging te krijgen richting jouw bedrijf. Wanneer jouw ideale klant eenmaal bij je koopt, is het goed om een relatie op te bouwen. Zo kan je de klant extra ‘vol’ maken zonder dat dit als geslepen wordt ervaren. Daarna is de vraag; ‘’Hoe zorg ik ervoor dat mijn ideale klant vaker terugkomt en loyaal wordt?’’.  De randvoorwaarde is natuurlijk wel dat de formule klopt voor de klant.

Aantrekken; het werven van jouw ideale klant

De doelstelling is om nieuwe klanten naar je winkel te trekken, zij komen om een product te kopen. Daardoor maken zij kennis met jouw bedrijf en komen ze de winkel binnen. Dit werkt goed met een grote prijskorting, een zogenaamde ‘autostarter’, ‘remtrapper’ of ‘fietsenspringer’. Iets dat de moeite waard is. Voor non-food is dit anders dan voor food. B2B is ook weer anders dan B2C. Maar in alle gevallen is de kennis van jouw ideale klant en de klantreis essentieel. Kortom, ken je klant en lever wat je belooft.

Upsellen; het (aan)vullen van je klant

Is de klant eenmaal over de drempel dankzij je aangeboden en aantrekkelijke aanbieding? Dan is het vervolgens de taak om de klant te verleiden. Dit kan door presentatie; bijvoorbeeld door bij de koffie ook een presentatie van koek te plaatsen, bij Heineken ook chips te presenteren (of de knakworst van André Hazes) maar ook door persoonlijke aandacht en een verkoopgesprek. Denk aan koppelverkoop bij een pak zoals upsellen met een overhemd, sokken, schoenen en/of een riem. Vergeet ook niet het ‘’kassa impulsverkoop’’ moment. Bij B2B kan je bijvoorbeeld denken aan een administratiekantoor die ook de financieringen verzorgt of een bedrijfslunchcateraar die ook evenementen regelt. Kortom, ken je klant en bouw je relatie uit.

klanten werven, zo doe je dat

Binden; zo creëer je een loyale klant

Binden doe je door het aanbieden van diverse loyality programma’s tijdens de klantreis. Loyality programma’s doen het erg goed in de B2B markt. Deze markt drijft namelijk op vertrouwen en gunnen. Enkele voorbeelden van mogelijkheden in de B2B markt zijn:

  • Onderhoudscontract
  • Wagenpark beheer
  • Gebouwenbeheer
  • Koffievoorziening

In de B2C markt heb je verschillende spaarprogramma’s waarbij wordt gespaard voor een product of korting die de moeite waard is. Hierbij moet de ‘spaarboog’ zo ingesteld zijn dat de klant in het begin al snel in de buurt komt van het spaardoel. Hierdoor wordt de klant namelijk hebberig en wil deze zo graag alles bij elkaar sparen.

Voor de FMC-goederen is de beste spaartijd maximaal 10 weken waarbij een gemiddelde klant binnen 4 tot 5 weken het voordeel kan behalen. Zo moedig je aan dat de ‘’snelle’’ klant meerdere keren mee wilt doen en de ‘’langzame’’ klant zijn/haar best gaat doen om de laatste spaarpunten binnen te halen. Kortom, ken je klant, weet wat jouw klant beweegt en ga met deze klant een langdurige vertrouwensrelatie aan!

Jouw bedrijf naar een hoger niveau tillen?

Ben je ondernemer en wil je jouw onderneming naar een volgend niveau tillen, maar loop je vast bij het uitwerken van de volgende stappen? Als business coach help ik je met het realiseren van de groei van jou als ondernemer en van jouw bedrijf.

Coaching helpt om de gevraagde energie terug te krijgen, zodat je juiste keuzes kan maken. Gedurende het traject werken we samen naar het gestelde doel toe: het laten groeien van jouw onderneming!

Meer weten? Neem contact met mij op!

2 reacties

  1. […] producten moeten hierdoor altijd verkrijgbaar zijn. Alleen op die manier kan je aan de vraag van klanten voldoen. Dit gaat echter ten koste van de keuze in assortiment. In onderstaand voorbeeld zijn er […]

    • Jan de Reus op 30/09/2022 om 17:38

      Dankjewel voor je reactie, je hebt deze nog niet afgemaakt, ik ben benieuwd!

Laat een reactie achter