Business Blog
Ben jij ondernemer en is bij jou de koek op? Dit is de oplossing!
By Jan de Reus |
Het is een bekend fenomeen onder ondernemers: de druk om te presteren en te blijven groeien. Het is een constante uitdaging om te blijven innoveren en je bedrijf te laten groei-en, terwijl je ook aandacht moet hebben voor je persoonlijke leven en relaties. Hoe houd je dit allemaal in balans en krijg jij je energie weer terug?
Lees meer OGSM: een krachtige tool voor strategische planning
By Jan de Reus |
De OGSM-methodiek is een krachtige tool om je plannen en doelstellingen concreet te maken, zodat ze haalbaar worden. Het helpt je voortgang te meten en focus te houden. Bovendien is het een eenvoudige manier om strategische keuzes richting alle medewerkers te communiceren.
Lees meer Jouw klanten fan maken? De klantreis, zo doe je dat!
By Jan de Reus |
“Starten met het einde voor ogen”. Normaal gesproken start je aan het begin van de reis, daar waar de klant nog niet besloten heeft om iets bij jou te kopen. Wat beter werkt is om de klantreis te doorgronden. Dat doe je door te beginnen bij het einde. Lees verder!
Lees meer Miscommunicatie minimaliseren? Pas de hamburgermethode toe!
By Jan de Reus |
Wil je begrijpen waarom je niet begrepen wordt? En wil jij gelijk krijgen of word je liever begrepen? We willen allemaal graag gehoord en begrepen worden. Daarom stellen we geregeld de vraag “Hebben jullie dit begrepen?”. Wanneer de toehoorders “ja” zeggen, gaan we ervanuit dat het goed gaat. Echter is de werkelijkheid anders...
Lees meer 9 tips om te zorgen dat je bedrijf succesvol wordt en blijft!
By Jan de Reus |
Wil jij ervoor zorgen dat jouw bedrijf succesvol wordt en blijft? Dan is het ontwikkelen van een effectieve marketingstrategie essentieel. Om je hierbij te helpen, geven we je graag een 9 handige tips!
Lees meer 7 tips om jouw verhaal om te zetten in een strategie
By Reyald Bogerd |
Al eeuwenlang vertellen mensen elkaar verhalen. Het is hoe we leren, hoe we ons verbinden, elkaar in beweging zetten en hoe we betekenis geven aan de wereld om ons heen. Een verhaal heeft een begin, een midden en een eind én het doet iets met je. Kijk naar het kortste verhaal. Het is een advertentie en bestaat uit slechts vijf woorden. Lees verder..
Lees meer De vijf P’s van de vernieuwde marketingmix
By Jan de Reus |
Marketing is cruciaal voor elk bedrijf en het hebben van de juiste strategie is essentieel om je product of dienst op de markt te brengen. Hoewel de traditionele marketingmix uit vier P's (product, prijs, plaats en promotie) bestaat, is er inmiddels een vernieuwde marketingmix met vijf P's die jouw bedrijf kan gebruiken om te groeien en succesvol te worden.
Lees meer MVO: waarom is dit winst voor je bedrijf én voor de maatschappij?
By Léon Polman |
Als je als bedrijf wilt voortbestaan op de lange termijn, is het niet meer houdbaar om alleen te denken aan financieel resultaat op de korte termijn. Op het moment wijst elke beweging uit dat bedrijven die daadwerkelijk maatschappelijk verantwoord ondernemen, op elk vlak komen bovendrijven. In dit artikel deel ik drie concrete ontwikkelingen.
Lees meer Slimmer werken; hoe zorg je ervoor dat jij of medewerkers dit gaan toepassen?
By Monique Donga |
Hoe mooi zou het zijn als je medewerkers doen waarvoor ze staan opgesteld, als het ziekteverzuim laag is en de energie binnen jouw organisatie hoog. Als je het gevoel hebt dat het vanzelf gaat, geen getrek en geduw. Klinkt als muziek in de oren toch?
Lees meer De ‘Purpose’ bij MVO; betekenis & voordelen
By Jan de Reus |
MVO is de afkorting van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Het MVO-principe gaat uit van waarde toevoegen met je bedrijf. Je werkt aan People, Planet en Profit. Deze drie elementen worden gevoed door en aan de ‘purpose’ van je bedrijf getoetst.
Lees meer Succesvol samenwerken met personeel; 7 essentiële tips!
By Jan de Reus |
Creëer een veilige omgeving en wees integer. Een aantal voorwaarden voor een succesvolle samenwerking is dat je open bent naar elkaar, feedback uitwisselt, elkaar hulp biedt wanneer nodig, je laat zien dat het oké is om iets spannend te vinden en dat het niet erg is af en toe de mist in te gaan. Kortom; iedereen moet zich veilig kunnen voelen!
Lees meer Situationeel leiderschap; wat is het en past dit bij jou?
By Jan de Reus |
Als ondernemer heb je niet op de ‘leidinggeven’ school gezeten. Vaak ben je door het succes van je onderneming gedwongen om medewerkers aan te nemen. Hoe groter je bedrijf, hoe meer je de inspirerende leider of manager moet zijn.
Lees meer Effectief en efficiënt werken; zo doe je dat!
By Jan de Reus |
Veel ondernemers worstelen met focus. Welk doel moet ik stellen en hoe ga ik deze behalen? Er zijn zoveel zaken die ik moet verbeteren en wil doen. Dus vraag jezelf af; waarom doe je wat je doet? Wat vind jij belangrijk? Hoe ziet jouw mooiste leven eruit? Lees verder!
Lees meer Personeel belonen met goed gedrag; waarom en de effecten
By Jan de Reus |
Wanneer kun je personeel het best belonen en is het überhaupt effectief om toe te passen? Het antwoord hierop is: Jazeker! Lees hier hoe je dit het beste aanpakt voor groots resultaat!
Lees meer Vertrouwen binnen ondernemerschap; waarom belangrijk en hoe creëer je dit?
By Jan de Reus |
Bouw aan vertrouwen! Vertrouwen komt te voet en gaat te paard… Lees hieronder alles over vertrouwen.
Lees meer Effectief leiderschap & relaties; goed leren begrijpen
By Jan de Reus |
‘Eerst begrijpen, dan begrepen worden’. Normaal gesproken proberen we eerst zelf begrepen te worden. De meeste mensen luisteren niet naar het antwoord. Ze zijn of aan het spreken of bereiden zich voor om te gaan spreken. “We zien de wereld niet zoals die is, we zien de wereld zoals wij zijn”. Dit artikel gaat over voor mij belangrijk werk van Dr. Stephen R. Covey.
Lees meer Daadwerkelijk doelen behalen; zo doe je dat!
By Jan de Reus |
Wanneer je iedere dag een klein stapje zet, haal je vanzelf je doel(en). Het enige wat je hoeft te doen, is iedere dag een stapje maken en de volgende dag de volgende stap. Doen en doorgaan! Het behalen van doelen laten jou als persoon en je bedrijf groeien. Maar hoe zorg je ervoor dat doelen daadwerkelijk worden behaald? Lees verder!
Lees meer Veranderingsproces ondernemer; waarom en wat komt hierbij kijken?
By Jan de Reus |
Ondernemers zijn eigenwijs en doen de zaken op hun eigen wijze. Voor een ondernemer is vaak een ondernemerscoach of een business coach een laatste redmiddel. ‘’Het moet wel heel slecht met je gaan wil ik een externe partij mij laten adviseren’’.
Lees meer Porter 5 krachten model; dit is jouw markt!
By Jan de Reus |
Volgens het 5 krachtenmodel van Porter wordt de macht binnen de bedrijfskolom en van de concurrentie bepaald door de sterkte van de volgende vijf krachten te bepalen.
Lees meer Met pensioen en dan? Een leven achter de geraniums?
By Jan de Reus |
Veel ondernemers worstelen er vroeg of laat mee; het bedrijf overdragen aan de kinderen. Maar wat als de kinderen dat niet willen? Aan wie ga je het bedrijf dan verkopen, onder welke voorwaarden en nog belangrijker; wat ga je doen na de verkoop van je bedrijf?
Lees meer Nieuwe klanten werven; hoe doe je dat?
By Jan de Reus |
Hoe beter jij jouw ideale klant kent, hoe minder investering het kost om deze klant in beweging te krijgen richting jouw bedrijf. Wanneer jouw ideale klant eenmaal bij je koopt, is het goed om een relatie op te bouwen. Zo kan je de klant extra ‘vol’ maken zonder dat dit als geslepen wordt ervaren. Daarna is de vraag; ‘’Hoe zorg ik ervoor dat mijn ideale klant vaker terugkomt en loyaal wordt?’’. De randvoorwaarde is natuurlijk wel dat de formule klopt voor de klant.
Lees meer Dienend leiderschap; wat is het en past dit bij jou?
By Jan de Reus |
Stel belangen van anderen op de eerste plaats, heb de wijsheid om te zien wat nodig is, de capaciteiten om daar iets mee te doen en de moed om daarnaar te handelen. Leiderschap is een proces waarbij een individu in een groep of organisatie anderen bewust beïnvloedt om een bepaald doel te bereiken. Meer over dit type leiderschap vertel ik je hieronder.
Lees meer 7s model; jouw organisatie bestuurbaar maken en in balans krijgen
By Jan de Reus |
Wanneer jouw bedrijf onderhevig is aan veranderingen, is een goede interne analyse cruciaal. Het 7s model van McKinsey leent zich hier uitermate goed voor, omdat het jou als ondernemer in staat stelt om de sterke en zwakke punten van de organisatie te achterhalen. Wat het model zo geschikt maakt, is dat het zowel naar de zachte als de harde elementen kijkt binnen de organisatie. Aan de hand daarvan krijg jij als ondernemer een beter beeld van de zaken die intern van belang zijn gedurende het veranderproces.
Lees meer Een goed assortiment; het belang & de invulling
By Jan de Reus |
Voor veel ondernemers is een goed assortimentsbeleid een lastig punt. Zowel in de B2B als in de B2C markt geldt dat je als ondernemer wilt voldoen aan de vraag van jouw klant. De ongeschreven regel is; massa = kassa. Om dit probleem anders te benaderen, neem ik je graag mee in mijn ervaring als klant.
Lees meer Organisatieveranderingen; nodig of gedoe?
By Jan de Reus |
Ondernemers doen vaak zaken op hun eigen manier omdat dit al jaren zo heeft gewerkt. Omdat ze het graag op hun eigen wijze doen of omdat ze eigenwijs zijn, is het inschakelen van een Business Coach vaak een laatste redmiddel. Wanneer ik veranderingen in de organisatievoorstel, krijg ik daarom ook vaak te horen: “Mijn bedrijf zit al jaren in de familie, mijn opa en vader deden het ook zo, mijn bankrekening is het bewijs”.
Lees meer De 5 groeifase van een onderneming
By Jan de Reus |
Wanneer een onderneming groeit, doorloopt iedere ondernemer dezelfde groeifasen. Groei is inherent aan verandering van de structuur, cultuur en de winstgevendheid. Mede daardoor ontstaan er groeipijnen, die de winstgevendheid en groei negatief beïnvloeden. Iedere ondernemer krijgt hiermee te maken. Deze blog geeft inzicht hoe je hierop kan anticiperen.
Lees meer Het stellen van SMART doelstellingen
By Jan de Reus |
Wanneer jij doelen stelt voor jouw onderneming, doe je dit SMART. Door op deze manier doelen te formuleren kan je het meetbaar maken. Het stelt je achteraf beter in staat om te bepalen of de doelen zijn behaald. Het SMART formuleren van doelstellingen voor jouw KPI’s is niet moeilijk – je koppelt waarde en tijd aan meetbare getallen of momenten. Simpel als dat! Het helpt je richting en sturing te geven.
Lees meer Waarom ik je als business coach het model van Abell aanraad
By Jan de Reus |
Als business coach help ik jou natuurlijk graag met het laten groeien van jouw bedrijf. Een handig model dat jou hierbij kan helpen is het model van Abell. In dit artikel leg je uit wat dit model is en waarom ik je als businesscoach aanraad om dit model toe te passen. Ik vertel je ook gelijk hoe je dat kunt doen. Lees dus snel verder!
Lees meer Krijg meer grip op jouw organisatie
By Jan de Reus |
Je onderneming is behoorlijk gegroeid, maar nu zie jij als ondernemer dat deze groei stagneert omdat de organisatie vastloopt? De huidige processen zijn diep in jouw organisatie geslepen, maar bieden niet meer wat nodig is voor de gewenste progressie? Het zijn zaken waar je tegenaan kan lopen als ondernemer die zijn organisatie wil laten groeien. In dit blog laat ik jou zien hoe jij in 5 stappen efficiënt kan groeien, terwijl jij grip houdt op jouw organisatie – of te wel, volgens de 5 versnellingen methode.
Lees meer Ondernemen en stress: hoe ga jij ermee om?
By Jan de Reus |
Als ondernemer sta je voortdurend onder spanning – stress is immers ‘part of the job’. De betekenis van stress is onder andere geestelijke druk; er gebeurt iets en je lichaam reageert erop. Dit creëert geestelijke druk. De vraag is niet of je ermee te maken krijgt, maar hoe je ermee omgaat. Om succesvol een bedrijf te leiden, is het essentieel dat je manieren vindt om stress te kunnen beperken op zaken waar jij invloed op hebt. Zo houd jij jouw brein weerbaar.
Lees meer