Aanpak

Een stappenplan brengt je verder

Wanneer je meer informatie wil

Voorbeeld traject Business Coaching:

De Stepping stones

Met behulp van de ‘stepping stones’ maak je stappen om succesvol verder te groeien.
In de oudheid waren stepping stones stenen die ervoor zorgden dat mensen konden oversteken zonder natte voeten te krijgen van het open riool en in “the shit” terecht te komen.

Voor vragen en live contact kan je Jan rechtstreeks bellen

De Stepping stones

0.

Stepping stone 0: Start met de snel scan

In een onderzoek wordt, als het ware, een ‘foto’ gemaakt van de huidige situatie van jouw bedrijf.

Vervolgens wordt er een programma van 9 stappen (Stepping stones) ontwikkeld, aangepast op jouw situatie.

1.

Stepping stone 1: Start met het begin voor ogen

Jij vertelt gewoon wat je drijft en jij hoeft nooit meer na te denken

Om te starten met dit programma is het belangrijk om te beginnen bij het begin, ‘het waarom’ van jouw onderneming. Door je beslissingen te toetsen aan ‘het waarom’ wordt het voor jou, als ondernemer, makkelijker. Voor jouw medewerkers is het duidelijk waar jij en dus ook jouw bedrijf voor staat. Je klanten zullen jou graag willen helpen met het verwezenlijken van jouw droom.

Als businesscoach kom ik vaak mooie en pakkende verhalen tegen over het ontstaan van een onderneming. Wanneer een ondernemer bij ‘het waarom’ komt van zijn onderneming, voelt deze eerst emotie en dan komt er passie los. Een stuwraket, vol met energie.

De kunst is om ‘het waarom’ in één korte zin onder woorden te brengen. Wanneer dat je lukt, kun je deze zin overal voor gebruiken. Bijvoorbeeld op je etalage, visitekaartje, website, je marketingcampagne en meer.

Het is voor iedereen duidelijk waar jij voor staat

2.

Stepping Stone 2: Het formuleren van de probleemstelling

Jij bent geen slachtoffer, jij hebt je roer in handen

Sommigen beginnen gewoon en zien wel waar het schip strandt. Deze visie kan succesvol zijn. Het nadeel is dat er zonder plan geen controle is en zonder controle overkomen de dingen hen. Bij de tegenslagen zijn zij dan een slachtoffer. Het is hen overkomen.

Als ondernemer heb jij pro-activiteit als levensvisie en jij neemt verantwoordelijk voor jouw gedachten en daden. Wanneer jij vanuit deze visie je onderneming bestuurt, start je altijd met het einddoel voor ogen. Jij bepaalt voor de toekomst je doelstelling in omzet, marge, eventueel het marktaandeel en legt deze vast.

Daarna beschrijf je jouw probleemstelling, dit is je (business) coachvraag. Vervolgens toets je jouw probleemstelling aan stepping stone 1, ‘de waarom’ vraag.

Jij wordt geen slachtoffer, jij bepaalt jouw koers en jij houdt het roer doelgericht in handen

3.

Stepping stone 3: Het analyseren van de omgeving

Je neemt niets aan, je onderzoekt

In deze fase ga je in je helikopter zo hoog mogelijk vliegen om een duidelijk overzicht te krijgen. Je trekt het internet leeg en sorteert alles wat te maken heeft met mondiale ontwikkelingen waarvan jij denkt dat het indirect invloed kan hebben op jouw business.

Daarna daal je wat met je helikopter, je definieert jouw markt en je gaat analyseren wat er in je markt gebeurt. Wat zijn de toetredingsbarrières? Kan er zo maar een nieuwe concurrent instappen? Kun jij een andere markt uitzoeken met jouw product? Hoe zijn de concurrentieverhoudingen en de bedrijfskolommen in jouw markt of in andere markten? Wat zijn jouw huidige klantenprofielen? Je kijkt naar de klanten in de markt en hun behoeften.

Je baseert je op feiten, pas dan wil jij conclusies trekken

4.

Stepping stone 4: Interne analyse

Ik ben mijn bedrijf

In deze fase onderzoeken we de interne samenhang van jouw bedrijf, de waardes en de interne structuren. We analyseren jouw cijfers en hoe de marketing P’s nu ingevuld zijn.

Ik ken mijn bedrijf want ik ben mijn bedrijf

5.

Stepping stone 5: De confronterende confrontatie Matrix

Door schuren krijg je glans

In deze fase maak je de SWOT. Dit is een sterkte/zwakte analyse van jou en jouw bedrijf. Het is de kunst om van de externe bedreigingen die er zijn, kansen te maken. Het is belangrijk om met een open blik naar de conclusies van deze matrix te kijken.

Jij kent je kracht en denkt in kansen

6.

Stepping stone 6: Probleemstellingen en doelstellingen

Maak van een droom geen nachtmerrie

De meeste ondernemers die bij stap 6 willen starten en de voorgaande fases overslaan belanden in een nachtmerrie. Zonder de tijd te nemen voor een heldere en scherpe analyse kun je namelijk niet tot een goede oplossing komen. Wanneer je niet op de hoogte bent van de stand van zaken in jouw markt en van jouw bedrijf, sla je overal maar een slag naar.

Jij daarentegen bent proactief en weet waar jouw bedreigingen en kansen liggen. Samen maken wij een heldere analyse zodat we kunnen gaan dromen over de toekomst en die geen nachtmerrie wordt.

A dream is not something to wake up from but something that wakes you up

7.

Stepping stone 7: De voorwaarden

Geloof niet in sprookjes

De onderzochte oplossingen worden op een rij gezet en de verschillende scenario’s doorgerekend. Zo kun jij een weloverwogen keuze maken. Een keuze die voldoet aan de voorwaardes in stepping stones 1 en 2. Aanpassingen die nodig zijn, worden beschreven, van de marketing P’s tot de organisatiestructuur en in het plan opgenomen.

Geloof niet in sprookjes, bereken je droom en je kiest ervoor om jouw droom werkelijkheid te maken

8.

Stepping stone 8: De planning

Hoezo een plan, dat verandert toch altijd

Een implementatie plan wordt gemaakt. Wat, hoe, wanneer en door wie. Er wordt bij grotere aanpassingen ook gekeken naar ‘change’ projecten. Er wordt dan intern naar de organisatie gekeken, wat betekent deze verandering en welke weerstand ga je tegenkomen? Er wordt naar de externe belanghebbende gekeken, hebben die ‘last’ van de veranderingen die jij gaat doorvoeren? We maken een timetable en gaan systematisch te werk, zodat we kunnen vertragen of versnellen wanneer dat nodig is. De implementatie wordt voorbereid.

Failing to plan is, planning to fail

9.

Stepping stone 9: Implementatie

Wanneer de wind verandert pas ik mijn zeilstand aan

Het uur van de waarheid, dit is spannend. Het plan wordt geïmplementeerd. Doordat alle voorwaarden zijn gemaakt en vastgelegd, kun jij je successen vieren en bij afwijkingen eenvoudig bijsturen. Jij zit nu weer volledig achter het roer van jouw onderneming, jij bepaalt de koers en de snelheid.

A good idea is only as good as its implementation

Naar contactformulierE-mail Jan rechtstreeks

Mind the gap!

“De capaciteit om te leren is een gave. Het vermogen om te leren is een vaardigheid. De bereidheid om te leren is een keuze.”

Brian Herbert

Voor vragen en live contact kan je Jan rechtstreeks bellen

Omdat jij nog beter wilt zijn!

Voorbeeld traject van 9 sessies voor Ondernemers coach

Coaching helpt!

Door middel van gesprekken, metingen en oefeningen ontstaat er meer inzicht in jouw bedrijf en in jezelf. Je leert waar jij echt goed in bent en waar jij energie van krijgt. Tegelijkertijd ga je ervaren hoe je bij tegenslag veerkrachtiger wordt en de toekomst naar je hand kunt zetten. Het traject is intensief en vraagt om durf en doorzettingsvermogen.
En het resultaat is, groei naar de beste versie van je bedrijf en jezelf!

Het coaching traject voor de ondernemer bestaat uit 9 sessies, die ieder circa 60 minuten duren. Als coach begeleid ik jouw reis van onderzoek en reflectie. Mijn overtuiging is dat wij ons in het dagelijks leven vooral laten leiden door de dingen waar we niet goed in zijn. Wanneer je daarmee stopt en de vrijgekomen energie gaat gebruiken voor waar je wel goed in bent, dan excelleer je als mens. Tijdens het traject doe jij het meeste werk. Op jouw resultaat mag jij trots zijn!

Voor vragen en live contact kan je Jan rechtstreeks bellen

Traject van 9 sessies

1.

Sessie 1: Intake

We beginnen met een intake waarbij wij kennis maken en ervaren we of er een klik is. Jij geeft aan wat je doel van het traject is en samen onderzoeken we jouw coachvraag. Als mijn aanpak je aanspreekt en we gezamenlijk concluderen dat jij er klaar voor bent, kan de reis beginnen. We starten onze samenwerking

2 - 4

Sessie 2-4: Onderzoeken – Wie ben ik?

De sessies worden opgebouwd vanuit het ‘ijsberg-principe’. Het gedeelte van de ijsberg dat zich boven de waterlijn bevindt, de top en is te vergelijken met het gedeelte van jezelf dat je aan anderen laat zien. Gedurende het traject zullen we gaan onderzoeken wat er onder de waterlijn verborgen ligt. Zie het filmpje onder deze stappen!

5.

Sessie 5: Plan & Planning maken – Wat wil ik? Wat kan ik?

Wanneer jij weet wie je bent, wat jou drijft en waarin jij excelleert, ontstaat er een beeld van jouw groeirichting. Als jij al je energie gaat benutten voor dat waar jij goed in bent, word je daar geweldig in of zelfs de beste. Doordat jij leuker vindt wat je doet, word jij ook een leuker mens. Volledig bewust van jezelf ga je naar de volgende fase: het formuleren van een nieuwe bestemming.

De ervaring leert dat jij je vanaf deze sessie krachtig gaat voelen. Om dat vast te houden, maken we een routeplanning die leidt naar jouw gewenste bestemming.

6 - 8

Sessie 6-8: Realiseren – Wat doe ik?

Tijdens de uitvoering starten we elke sessie met de vraag: “Hoe is het gegaan?” Vervolgens bespreken we jouw leermomenten. Je boekt pas echt resultaat als jij weet wat er in een bepaalde situatie gebeurt, in je hoofd of je lichaam en hoe jij vervolgens effectief kunt handelen. Gedurende deze sessies worden er oefeningen ingezet en wordt er ‘huiswerk’ opgegeven. Deze opdrachten dragen bij aan verbetering van jouw inzicht in jezelf, jouw drijfveren en jouw kracht.

Waar nodig krijg je feedback, waardoor jouw inzicht groeit. En mocht het een keer tegenzitten dan krijg jij tips om weer vaart te maken. Gedurende het proces zal je ervaren dat het contact met je Innerlijke Ik- verder toeneemt. Energie wordt in toenemende mate op bewuste en positieve wijze benut.

9.

Sessie 9: Afronding en evaluatie

De laatste sessie wordt een mooi moment. Jouw coachvraag wordt nog een keer doorgenomen en samen zullen we concluderen dat jij jouw doel, en meer, bereikt hebt. We vieren samen het succes en nemen afscheid. Vol vertrouwen koers jij, op je eigen kompas, naar jouw nieuwe bestemming.

Naar contactformulierE-mail Jan rechtstreeks

Het leven is te kort!

“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken.”

Mahatma Gandhi

Voor vragen en live contact kan je Jan rechtstreeks bellen